Primjer dobre prakse: Program mentorstva i odgoja za vrline u službi cjelovitog odgoja djeteta
U Osnovnoj školi Lotrščak njegujemo odgojnu kulturu koja prepoznaje važnost duhovnog, emocionalnog i moralnog razvoja učenika. U središtu našeg pedagoškog djelovanja nalazi se program mentorstva i sustavnog odgoja za vrline, koji škola provodi kao trajni oblik podrške učenicima, roditeljima i djelatnicima, u skladu s razvojnim potrebama djeteta i vrijednosnim identitetom škole.
Program vrline – vrlina mjeseca kao duhovno-pedagoški kompas
Tijekom cijele školske godine škola provodi raspored vrlina, pri čemu se svakog mjeseca naglašava i promiče jedna određena vrlina, primjerena dobi učenika. Vrlina mjeseca postaje odgojno-pedagoška tema koja prožima:
- nastavne i izvannastavne aktivnosti,
- školske panoe i plakate,
- duhovna razmatranja,
- razredne razgovore i školske obavijesti,
- te školske molitve i refleksije.
Učenici sudjeluju u izradi plakata, pisanju poruka i prijedloga za življenje vrline, a učitelji i mentori koriste pripremljene smjernice i materijale kako bi vrlinu povezali s konkretnim životnim situacijama.
Mentorstvo – osobni pristup svakom učeniku
Svi učenici naše škole uključeni su u program mentorstva – redovite, strukturirane i povjerljive susrete s učiteljima-mentorima. Cilj mentorstva je:
- osobna pratnja učenika u njegovu emocionalnom, duhovnom i odgojnom rastu,
- razvijanje unutarnje motivacije, odgovornosti i samopouzdanja,
- te povezanost s osobom od povjerenja unutar škole.
Mentorski susreti održavaju se u diskretnom, ali vidljivom okruženju (u učionici, hodnicima ili školskom dvorištu), a tema razgovora često je povezana s aktualnom vrlinom mjeseca.
Uključivanje roditelja i zajednice
Program vrlina nije zatvoren unutar zidova škole – već se proširuje i na roditelje. Svaki mjesec roditelji dobivaju:
- smjernice za obiteljski razgovor o vrlini,
- pitanja za promišljanje i molitvu u obitelji,
- poziv na zajednički susret u sklopu roditeljskog sastanka ili duhovne večeri.
Ti susreti nude roditeljima konkretne alate za odgoj u vrlinama kod kuće, jačajući suradnju obitelji i škole na temelju zajedničkih vrijednosti.
Usavršavanje djelatnika – odgojitelj u vrlini
Kako bi program bio dosljedan i plodonosan, škola organizira redovite susrete i usavršavanja za djelatnike. Učitelji i stručni suradnici prolaze formacije iz područja:
- pedagogije vrlina i emocionalne pismenosti,
- duhovne pratnje i mentorstva,
- komunikacije i nenasilnog rješavanja sukoba,
- te kršćanskog pristupa odgoju savjesti i karaktera.
Time se stvara zajednica djelatnika koji ne prenose samo znanje, nego i autentične životne vrijednosti, postajući uzor učenicima u riječima i djelima.
Koordinacija i provedba programa
Program mentorstva i vrlina provodi se pod vodstvom ravnatelja škole Marina Divića i u koordinaciji pomoćnika ravnatelja Martina Kajtazija, koji sustavno prate provedbu, razvijaju sadržaje i planiraju godišnji raspored vrlina. Njihova vizija i angažman omogućili su da program preraste u prepoznatljiv odgojni model naše škole.
Životna škola vrijednosti
Ova dobra praksa pokazala se iznimno korisnom za cjelovit razvoj učenika, a istovremeno potiče aktivno roditeljstvo i profesionalni rast učitelja. Program mentorstva i vrlina u OŠ Lotrščak doprinosi stvaranju ozračja povjerenja, duhovnog rasta, odgovornosti i unutarnje radosti, u kojem svaki učenik može rasti u osobu dostojnu povjerenja – za sebe, druge i zajednicu.